Niveau 4

In een teamvergadering kwam er iemand van het KBA vertellen over hoe de inspectie was verlopen en wat wij ermee konden en gingen doen als school. Het KBA staat voor het Kwaliteitsaanpak Basisonderwijs Amsterdam. De Elisabeth-Paulusschool was begonnen met dit programma van het KBA, waarbij het de bedoeling is dat een intensief kwaliteitstraject de school helpt om een systematische en duurzame kwaliteitsverbetering van het onderwijs te ontwikkelen. Hierbij staat het handelen van de leerkracht centraal, omdat dat bepalend is voor de leerwinst voor kinderen. Het doel is om het hele team van de school te versterken zodat het beste uit iedere leerling wordt gehaald. De nadruk ligt op het pedagogisch didactisch handelen in de klas. 

Het traject was alleen bedoeld voor de leerkrachten van de school, dus ik werd zelf niet geobserveerd door het KBA. Wel vond ik het ontzettend insprirerend om dit proces van binnenuit te aanschouwen. Ik besprek met het mijn mentor, ik zag hoe het team de weerstand overwon en er voor ging onder leiding van verschillende mensen van het KBA. Ik heb heel veel geleerd van de observatiepunten die andere leerkrachten in het team meekregen vanuit het KBA. De positieve en negatieve punten van de school en de leerkrachten kwamen aan het licht. Hierop volgend hebben de directrice en de intern begeleider een Plan van Aanpak samen met het KBA opgesteld voor alle leerkrachten van de school.

Door het KBA heb ik geleerd kritischer naar mijzelf te kijken en me dingen meer af te vragen. Voorbeelden hiervan zijn:

  • Waarom zit hij/zij achterstevoren?
  • Had ik het anders kunnen doen?
  • Waarom snapt hij/zij het nog niet?
  • Heb ik het wel goed genoeg uitgelegd?
  • Hoe verhoog ik de betrokkenheid?
  • Moet ik meer samenwerkingsopdrachten doen?

De directrice heeft mij wel geobserveerd aan de hand van het KBA model. Positieve punten die naar voren kwamen waren overwicht op de groep, een rustige, heldere stem, evenwichtig en complimenteus. Ze vond het af toe wat rumoerig/rommelig in de klas, maar dat merkte zij ook bij de andere groepsleerkracht. Daarom ben ik hierop volgend met mijn duo-partner afspraken gaan maken over het klassenmanagement. Door dit traject heb ik me voorgenomen nooit in te dutten, me altijd af te vragen of en hoe mijn onderwijs beter kan.

Bij mijn beeldcoaching ben ik ook nog geobserveerd door mijn stagebegeleidster. Doordat ik zelf kon reflecteren op mijn sterke en verbeterpunten kon ik die de volgende les meenemen. 

Maak een gratis website Webnode