Niveau 3

Hoogleraar Orthopedagogiek Luc Stevens formuleerde drie basisvoorwaarden voor het welbevinden van leerlingen: competentie, autonomie en relatie.

Ik heb in het volgende schema geformuleerd hoe ik een goede interactie zie tussen mij en leerlingen in de groep. Hiervoor heb ik de 3 basisbehoeften van leerlingen als uitgangspunt genomen.

LEERKRACHTGEDRAG

PSYCHOLOGISCHE BASISBEHOEFTEN LEERLINGEN

HOE BIED IK DIT AAN?

Betrokkenheid                                          

 

Verbondenheid/Relatie

Leerlingen voelen zich geaccepteerd, veilig, welkom, horen erbij etc.

De kwaliteit van interactie verhogen door:

  • Te genieten van interactie met leerlingen
  • Af te stemmen op de leefwereld van leerlingen
  • Tijd en energie te hebben voor leerlingen
  • Beschikbaar te zijn voor leerlingen

Structuur                                     

Competentie

Leerlingen ontdekken dat zij meer aankunnen. Ze hebben vertrouwen en plezier in het eigen kunnen.

  • Duidelijke communicatie verwachtingen
  • Consistent/voorspelbaar reageren

Autonomie-ondersteuning

 

Autonomie

Leerlingen weten dat ze hun eigen (leer)gedrag kunnen sturen.

Vrijheid geven om eigen gedrag te bepalen door:

  • Keuzes te laten maken
  • Weinig controle
  • Onderkennen van ideeën en gevoelens van leerlingen

 

Ik heb een filmpje gekeken waarbij het onderwerp ‘Contact leraar en leerling’ is. [1]Hierbij gaat het om de eerste indruk van een leerkracht aan het begin van een jaar. Tim Mainhard is hierbij te gast, hij heeft een onderzoek gedaan naar de leerkracht-klas relaties. Ik kon mij heel erg vinden in zijn visie; docenten die overwicht en veel verbondenheid hebben, zijn docenten die goed leiding kunnen geven. Zij stellen een kader voor de leerlingen en nemen de leiding. Daarvoor is goed contact vanaf het begin nodig, je hoeft niet perse streng te zijn. Een grapje maken in de klas is heel bevorderend.

Ik heb hier voorbeelden van manieren die ik (kan) gebruik(en) om de relatie met de leerlingen te verbeteren. [2]

Om een beter beeld te krijgen hoe ik communiceer met leerlingen in de klas, is in onderstaand schema te zien:

 

Relatie

Competentie

Autonomie

Interactie

Leerlingen persoonlijk ontmoeten

Leerlingen helpen reflecteren

Leerlingen ruimte geven, initiatieven honoreren

Instructie

Een instructie geven die veilig is voor leerlingen

Activerend leren centraal stellen in opdrachten

Leerlingen (mede) de taak en/of de vormgeving daarvan laten kiezen

Klassenorganisatie

Ontmoetingstijd creëren met leerlingen

Aanpassingen in tijd en ruimte maken voor leerlingen

Met leerlingen plannen wat ze hoe gaan doen

 

Maak een gratis website Webnode