Niveau 3
Hoogleraar Orthopedagogiek Luc Stevens formuleerde drie basisvoorwaarden voor het welbevinden van leerlingen: competentie, autonomie en relatie.
Ik heb in het volgende schema geformuleerd hoe ik een goede interactie zie tussen mij en leerlingen in de groep. Hiervoor heb ik de 3 basisbehoeften van leerlingen als uitgangspunt genomen.
LEERKRACHTGEDRAG |
PSYCHOLOGISCHE BASISBEHOEFTEN LEERLINGEN |
HOE BIED IK DIT AAN? |
Betrokkenheid
|
Verbondenheid/Relatie Leerlingen voelen zich geaccepteerd, veilig, welkom, horen erbij etc. |
De kwaliteit van interactie verhogen door:
|
Structuur |
Competentie Leerlingen ontdekken dat zij meer aankunnen. Ze hebben vertrouwen en plezier in het eigen kunnen. |
|
Autonomie-ondersteuning
|
Autonomie Leerlingen weten dat ze hun eigen (leer)gedrag kunnen sturen. |
Vrijheid geven om eigen gedrag te bepalen door:
|
Ik heb een filmpje gekeken waarbij het onderwerp ‘Contact leraar en leerling’ is. [1]Hierbij gaat het om de eerste indruk van een leerkracht aan het begin van een jaar. Tim Mainhard is hierbij te gast, hij heeft een onderzoek gedaan naar de leerkracht-klas relaties. Ik kon mij heel erg vinden in zijn visie; docenten die overwicht en veel verbondenheid hebben, zijn docenten die goed leiding kunnen geven. Zij stellen een kader voor de leerlingen en nemen de leiding. Daarvoor is goed contact vanaf het begin nodig, je hoeft niet perse streng te zijn. Een grapje maken in de klas is heel bevorderend.
Ik heb hier voorbeelden van manieren die ik (kan) gebruik(en) om de relatie met de leerlingen te verbeteren. [2]
Om een beter beeld te krijgen hoe ik communiceer met leerlingen in de klas, is in onderstaand schema te zien:
|
Relatie |
Competentie |
Autonomie |
Interactie |
Leerlingen persoonlijk ontmoeten |
Leerlingen helpen reflecteren |
Leerlingen ruimte geven, initiatieven honoreren |
Instructie |
Een instructie geven die veilig is voor leerlingen |
Activerend leren centraal stellen in opdrachten |
Leerlingen (mede) de taak en/of de vormgeving daarvan laten kiezen |
Klassenorganisatie |
Ontmoetingstijd creëren met leerlingen |
Aanpassingen in tijd en ruimte maken voor leerlingen |
Met leerlingen plannen wat ze hoe gaan doen |