Niveau 3

Toen ik op de St. Catharinaschool kwam, merkte ik gelijk al dat er met differentatieniveaus gewerkt werden bij Veilig Leren Lezen. Er zijn ook weer 3 groepen: de ZON-groep, die in een moeilijker boekje werken en als eerst instructie krijgen, de rest van de kinderen hebben een MAAN-boekje en krijgen de klassikale uitleg en vervolgens zijn er nog een paar leerlingen die een verlengde instructie krijgen. Dit heb ik uitgeprobeerd en ik merk dat ik daar nu wel beter in geworden ben. Hiervoor is het ook nodig dat je klassenmanagement in orde is, anders kan je niet met 3 aparte groepen werken. Voor een stagebeoordeling heb ik ook zo’n les uitgevoerd, zodat mijn stagebegeleidster kon zien dat ik aan adaptief onderwijs heb gewerkt. Zij vond het heel knap dat mijn klassenmanagement al zo op orde was dat ik al in staat was om tegelijkertijd instructies te kunnen geven.

In groep 3 heb ik mij dus geconcentreerd op differentiatie toepassen in de reken- en taallessen. Hierbij werd mijn instructie afgestemd op de relevante verschillen van leerlingen. Leerlingen die minder instructie nodig hadden bij rekenen of taal, die zette ik alvast aan het werk. Vervolgens gaf ik instructie aan de rest van de klas. Dit werd vaak gedaan met behulp van het digibord. Uiteindelijk bleven er nog een paar leerlingen over die aanvullende instructie nodig had. Die nam ik nog even apart in een groepje of individueel om hen extra uitleg te geven.

Ik heb gemerkt dat dit effect heeft op de werkconcentratie van de leerlingen. Leerlingen moet op hun niveau geprikkeld worden. De sterkere leerlingen moeten moeilijkere opdrachten krijgen, anders gaan zij zich vervelen. De zwakkere leerlingen moeten veel herhalen en ook hun succesmoment beleven, anders krijgen zij negatieve ervaringen en zullen ze eerder daarin blijven hangen dan dat ze meer gaan leren.

In een onderzoekgroepje op de St. Catharina heb ik met een groepje leerkrachten het directe instructiemodel bestudeerd. Hierin werd duidelijk dat differentiatie een heel belangrijk onderdeel is. Ik ben geobserveerd door iemand van het Fenom. Uiteindelijk hebben we met dit groepje aan de rest van de leerkrachten gepresenteerd wat wij ondervonden. Dit is terug te lezen in mijn schoolgebonden leertaak.

Bewijs:  Leertaak ADI.doc , Presentatie directe instructie.ppt, Portfolio Tamsin.ppt