Niveau 5
Voor mijn afstudeeropdracht over Studievaardigheden heb ik (bijna) alle methodes bestudeerd om hun uitgangspunten en leerlijnen in te zien. Daarnaast heb ik zelf les gegeven uit alle methodes op de Elisabeth-Paulusschool, van groep 4 t/m groep 7. Daarbij heb ik gekeken wat een methode verwacht in een jaar, maar ook in een volgend jaar. Ook heb ik teamvergaderingen bijgewoond waarin nieuwe methodes werden aangeboden. We hebben deze uitvoerig ingekeken, de leerlijnen en uitgangspunten bestudeerd, zelf oefeningen ermee gedaan etc.
Zo is er een keuze gemaakt voor de nieuwe rekenmethode: Alles Telt. Niet alleen zag de methode er heel mooi uit qua kleur en illustraties, maar de inhoud is ook heel overzichtelijk en prettig om mee te werken voor leerlingen en voor de leerkracht. Ik heb ook twee lessen in groep 4 gegeven uit deze methode, om te ervaren wat ik van deze methode vond. Er is digibordsoftware aanwezig (dat is prettig, omdat er in iedere klas een digibord hangt) en computersoftware voor de leerlingen. Elke les en elke week is op dezelfde manier opgebouwd. Ook wordt er binnen de methode gedifferentieerd, iets wat de leerkrachten eerst zelf moesten uitvoeren. Dit scheelt dus heel veel tijd en moeite. Er is ook extra werk en verrijkingsstof voor de goede rekenaars. Daarnaast sluit de methode nauw aan met de leerlijnen van CITO. Deze methode werd vergeleken met De Wereld in Getallen. Wat Alles Telt als extra positief punt heeft, is dat het handelings- en groepsplannen op maat kan maken en beter aansluit op CITO.
Bewijs: Afstudeeropdracht studievaardigheden
De methodes waaruit ik tijdens mijn LiO stage heb gewerkt zijn:
- Taal: Taal Actief, Veilig Leren Lezen, Woorden in de Weer
- Rekenen: Alles Telt
- Schrijven: Handschrift
- Aardrijkskunde: Wijzer door de Wereld
- Geschiedenis: Wijzer door de Tijd
- Zelfredzaamheid: Leefstijl en Kleur