Niveau 1

In leertaak 3 van semester 1.2 heb ik de methode van rekenen en RALFI lezen bestudeerd en de leerlijnen van drama dat op mijn stageschool gegeven wordt. Voor de rest werken ze namelijk niet uit methodes, dus ik kon niet zo heel veel methodes bestuderen. Op mijn stageschool hebben ze een stagemap met de grote leerlijnen van elk vak. Ik heb deze map een keer doorgebladerd om te kijken hoe dat er dan uit ziet. Eigenlijk hebben ze bij elk vak verschillende doelen, zoals de kerndoelen van het onderwijs. Op de pabo hebben we ook nog presentatie gegeven van onze methodestudie. Daarvoor hebben we op het vakgebied aardrijkskunde 4 verschillende methodes onderzocht, om vervolgens onze conclusie te trekken over welke volgens ons de beste is. Dit was heel interessant, en ik kon nu ook kijken naar een aardrijkskunde methode, want die hadden ze op mijn stageschool niet. We hadden de volgende punten bij de verschillende methodes bestudeerd:

  • Kerndoelen
  • Werkwijze/opzet
  • Lesinhoud en uitwerking
  • Didactiek
  • Differentiatie
  • Materiaal voor de leerkrachten en leerlingen
  • ICT-mogelijkheden
  • Kostenplaatje

 

Door deze methodestudies heb ik me verdiept in de opbouw van de methodes. Ik ben er ook achter gekomen dat het werken uit methodes waarschijnlijk wel meer iets voor mij is, aangezien ik nu op m’n stage bijna niet met methodes heb gewerkt. Het is ook makkelijker om differentiatie dan te kunnen toepassen, omdat het in een methode vaak beschreven staat. Je kan de methode altijd als richtlijn gebruiken en daar omheen je eigen inbreng geven. Dan houd je het misschien wat spannender voor de leerlingen. Ik wil heel graag in mijn volgende stage meer methodelessen gaan geven, zodat ik weet hoe ik daarmee kan werken in een klas.

 

Bewijs: Leertaak 3 sem1.2.doc (77,5 kB), Powerpoint_methodestudie.pptx (1,7 MB)

Maak een gratis website Webnode