Niveau 5

In flitsbezoeken van de directrice van de Elisabeth-Paulusschool en bezoeken van de opleider in de school, heb ik kunnen aantonen dat mijn didactische vaardigheden voor zowel oudere leerlingen in groep 7 en voor de jongere leerlingen in groep 4 in orde zijn. In mijn beoordeling van LiO-1 benoemen zij dit ook: 'Heldere, duidelijk uitleg. Didactisch heb je je vaardigheden in groep 7 al laten zien. In groep 4 hebben we ook een positieve indruk'. 

Met individuele leerlingen maak in de klas afspraken voor wat ik van hen verwacht. Ik neem J. als voorbeeld. J. kan ontzettend goed rekenen en wil altijd gelijk beginnen. Dit zag ik al meteen, dus ik wil goed werken ook stimuleren. Ik heb met hem afgesproken (ook met andere sterke leerlingen), dat als de instructie begint voor de klas, hij alvast mag starten. Loopt hij ergens tegenaan, dan mag hij mij niet storen, totdat iedereen zelfstandig aan het werk is en ik mijn ronde loop. Als hij klaar was, had ik verschillende opdrachten voor hem klaar liggen. Dit kon in de vorm van werkbladen zijn, rekenspelletjes of extra werk op de computer. Ik probeerde hem uit te dagen met extra moeilijk werk. Naderhand praatten we over wat hij had geleerd en wat voor moeilijke sommen hij al kon maken. Uiteraard gaf ik hem veel complimenten en benoemde ik specifiek wat ik knap vond.

In groep 4 heb ik twee leerlingen met een achterstand begeleid zodat hun niveau omhoog zou gaan. Zij werden zich bewust van wat zij moeilijk vonden en realiseerden dat de begeleiding en oefeningen die zij kregen hen verder hielp in hun leerproces. Ook liet ik hen benoemen wat zij daarna voor stap moesten maken om beter te worden. 

 

Bewijs: LiO-1Onderzoek achterstand taalontwikkelingOnderzoek rekenachterstand