Niveau 3
Ik denk dat ik in mijn didactische vaardigheden erg ben gegroeid. In jaar 1 gaf ik 1 les per dag, in het tweede jaar stond ik soms de hele dag voor de klas. In mijn onderzoeksgroep op mijn stageschool ben ik ook bezig geweest om het directe instructiemodel te ondervinden. Hiervan hebben we uiteindelijk een presentatie gegeven aan de rest van de leerkrachten om hen aan te sporen dit ook te gaan doen en wat de positieve punten hiervan zijn. Ook hebben we bij pedagogiek een les moeten geven volgens dit model. Mijn stagementor schreef het volgende na mijn 1e stageweek:
“ Maak bij je instructie gebruik van het activerende directe instructiemodel en probeer dat stap voor stap uit te breiden, met uiteindelijk de mogelijkheid om een coöperatieve werkvorm in te kunnen zetten. Een aantal punten van het instructiemodel zijn al voldoende op niveau: uitleg, begeleide inoefening, zelfstandige verwerking, evaluatie.
Voor je ervaring is het goed dat je meteen bijna elke dag de klas zelfstandig gedraaid hebt. Hier leer je qua overzicht en overwicht het meeste van. Je overzicht is al ruim voldoende op orde, het overwicht is in ontwikkeling en pas je gegeven tips ook toe.” (Cassandra Jaakke)
Ook mijn stagebegeleidster zei na een stagebezoek dat ik deze punten van het directe instructiemodel al goed had ingezet. Daarnaast vond ze dat ik ook nog goed feedback gaf gedurende de hele les. Ik probeer heel positief te zijn naar de kinderen toe, door vaak complimenten te geven en ontvangstbevestigingen te geven. Dit vond zij heel knap. Vergeleken met het eerste stagebezoek ben ik hier enorm in gegroeid. De leerlingen van groep 3 hebben veel bevestiging nodig en ook veel herhaling.
Bewijs: Leertaak ADI.doc (1,3 MB)
Portfolio Tamsin.ppt (938 kB)
Presentatie directe instructie.ppt (1,2 MB)
Bijlage muziekgeschiedenis les.doc (31 kB)
Les muziekgeschiedenis.doc (189,5 kB)