Niveau 2

Voor groep 7  in jaar 2 heb ik voor pedagogiek  de theorie en de visie van mijn stageschool bestudeerd als we kijken naar didactische werkvormen en de rol, houding en taken van de leerkracht.

Theorie: “Didactische werkvormen zijn activiteiten of werkwijzen van de docent gericht op het verwerven van kennis, inzicht, vaardigheden en houdingen door de cursisten. Er zijn nogal wat verschillende werkvormen. Een gebruikelijke indeling in categorieën is die in: aanbiedende vormen, gespreksvormen en zelfwerkzaamheidstormen.” (www.kennisdelen.eu/didactische-werkvormen)

“In de ontwikkeling van kinderen op school vervult de leraar een cruciale rol. De kern van dat vakmanschap ligt in de pedagogische relatie die de leraar met het kind onderhoudt. Leraren vervullen op school verschillende functies: een leraar is arrangeur van onderwijsleerprocessen, zij richt haar onderwijssituatie op school zo in dat kinderen daaraan en daarvan kunnen leren. Zij is daarnaast een didacticus, een klassenmanager, lid van een schoolteam en overdrager van cultureel erfgoed. Maar een leraar is eerst en vooral een pedagoog die ervoor zorgt dat aan de voorwaarden, waaronder een leert en zicht ontwikkelt, voldaan is. Dat wil zeggen: zorgen voor een veilige en vertrouwde leeromgeving waarin gemotiveerde en competente kinderen zoveel mogelijk zelf actief en autonoom deelnemen aan hun eigen leerproces”. (www.vkblog.nl/bericht/26193/Wat_is_de_rol_van_de_leraar)

In groep 3 in jaar 2 heb ik een studiegroep met een aantal leerkrachten gevolgd. Hierin moesten wij onderzoek doen naar het activerende directe instructiemodel. Daardoor heb ik heel erg gekeken naar hoe een lesopzet er optimaal uit ziet. Ik heb hiermee geoefend in de klas en ben er ook op beoordeeld. Dit vond ik nog vrij lastig, maar oefening baart kunst. In mijn leertaak, portfolio en in de presentatie is te zien hoe ik me hier mee bezig heb gehouden.

Leertaak ADI.doc (1,3 MB)
Portfolio Tamsin.ppt (938 kB)
Presentatie directe instructie.ppt (1,2 MB)