Niveau 5
Ik heb een eigen visie gevormd over inclusief onderwijs. Dit heb ik gedaan, omdat ik vanuit de Pabo mij niet zo zeer heb verdiept in het speciaal onderwijs. Ik heb al eerder leerlingen met ADHD en autisme in de klas gehad. Op basis daarvan kun je ook keuzes maken in hoe je met deze leerlingen om gaat. Soms hebben zij net even wat extra aandacht nodig. Ik heb in het kort een stuk geschreven over wat ik voor- en nadelen zou vinden als alle kinderen welkom zouden zijn op een school, dus als er sprake is van inclusief onderwijs. Ik heb het hier ook over gehad met andere leerkrachten en de directrice. Iedereen ziet hier voor- en nadelen in. Wel kan ik verantwoorden wat mijn visie hierover is.
Ook heb ik mijn visie op onderwijs geschreven, na de ervaringen die ik heb opgedaan tijdens het lesgeven. Om een voorbeeld te noemen die ik graag verantwoord naar derden is dat ik leerlingen op verschillende niveaus laat werken. Dit baseer ik op mijn ervaringen en op behaalde resultaten. Dit overleg ik dan graag met de andere groepsleerkracht. Ook heb ik met de intern begeleidster gesproken over leerlingen met achterstanden. Dan kon ik deze leerling op een juiste manier extra begeleiding bieden, terwijl ik ook de rest van de klas de juiste instructie gaf. In oudergesprekken heb ik laten zien op wat voor niveau leerlingen werken en waarom hij/zij juist extra instructie nog nodig had of dat het boven gemiddeld niveau werkt en wordt uitgedaagd door mij.
Bewijs: Visie op inclusief onderwijs, Visie op onderwijs BP3, Onderzoek achterstaand taalontwikkeling, Onderzoek rekenachterstand