Niveau 4

In mijn visie beschrijf ik verschillende pedagogische uitgangspunten die ik als leerkracht hanteer:

·         de school- en groepssfeer moet gezellig;

·         de school en klas moeten een veilige leeromgeving bieden;

·         er worden duidelijke regels (met leerlingen) opgesteld;

·         er dient respect te zijn voor elkaar;

·         elk individueel kind krijgt de persoonlijke aandacht dat het nodig heeft;

·         er is aandacht voor normen en waarden;

·         de leerkracht biedt een rijke leeromgeving.

Om voorbeelden te geven van hoe ik dit in de praktijk vormgeef heb ik de presentatie voor profilering van het oude kind bijgevoegd en een aantal foto's waarin ik aantoon wat ik belangrijk vind qua pedagogische uitgangspunten in de klas. 

Presentatie: Presentatie profilering

Beloningssysteem: foto-5

Computerindeling: foto-1

Klassenregels: foto-17

Leeshoek/Wereldkaart/Werk van leerlingen aan de muur: foto-11

Dagindeling: foto-15

Ook laat ik in mijn visie duidelijk naar voren komen dat ik differentiëren belangrijk vind en dat er instructie op maat gegeven worden. Hiervoor wil ik twee leerlingen die ik begeleid heb in hun taal- en rekenontwikkeling als voorbeeld uit de praktijk benoemen.

Bewijs: Onderzoek achterstaand taalontwikkelingOnderzoek rekenachterstand

Daarnaast komt in mijn visie naar voren dat ik les geef aan de hand van verschillende werkvormen die bij kinderen met verschillende leerstijlen passen; dus visueel, auditief en kinesthetisch. Dit heb ik in een Engelse lessenreeks naar voren laten komen en in een lessenserie voor de Kunstvakken.

Bewijs: Profilering engelsLeskist KO