Niveau 1
In leertaak 2 van semester 1.1 heb ik de verschillende onderwijsconcepten en –visies bestudeerd. Hierdoor heb ik een begin gelegd om zelf vanuit een visie te werken. Ik weet wat elk onderwijsconcept ongeveer inhoudt. Toch denk ik dat ik pas echt weet wat het is als ik dat ervaar in de praktijk.
Ik heb zelf op een OGO school stage gelopen, dus ik ben erachter gekomen hoe dat in z’n werk gaat. Ik vond het heel erg leuk, maar ik weet ook wel dat het heel veel werk is om elke keer je eigen lessen in elkaar te zetten. Daarom wil ik ook op een reguliere school stage gaan lopen. Daardoor leer ik vanuit verschillende visies te werken en leer ik wat mij het meest aanspreekt.
In het 2e leerjaar kan je al kiezen om je te specialiseren in Dalton, Montessori of OGO. Ik ben toen naar de workshops geweest om te kijken wat het precies inhoudt. Ik was het meest geïnteresseerd in OGO, maar ik heb besloten dat ik dat toch niet wil doen. Ik sta niet achter alles van OGO, ik ben ook wel voor het werken uit methodes, omdat dat het werk ook een stuk gemakkelijker kan maken voor een leerkracht.
Ik heb ook nog 3 scholen bezocht die elk vanuit zo’n visie werken. We mochten met de klassen meekijken en lessen ervaren. Zo krijg je toch een beter beeld van de verschillende visies.
Het is erg fijn dat de pabo je deze opties geeft om je te verdiepen in deze 3 visies. Dan pas weet je echt wat het inhoudt, want hiervoor had ik geen idee. Helaas heeft het mij nog niet overtuigd om hier in verder te gaan, maar wie weet komt dat nog als ik volgend jaar op een reguliere school stage ga lopen en dat ik me dan toch liever wil specialiseren.
Bewijs: Leertaak 2 (semester 1.1).doc (195 kB)
In jaar 2 heb ik voor Nederlands een afrondingsopdracht gemaakt waarbij ik verschillende boeken moest aanbieden in de klas. Omdat ik destijds weer op een OGO-school stage liep moest ik vanuit deze visie de opdracht maken. Dit betekende dat ik heel erg vanuit een thema heb gewerkt; "Gezellige noten" (thema muziek). Alle boeken hadden iets met muziek te maken.