Niveau 3
Het onderwijs staat open voor alle leerlingen en staat positief tegenover een in sociaal en cultuur opzicht gevarieerde leerlingenpopulatie. Het onderwijs is eigenlijk een afspiegeling van de samenleving. Leerlingen leren participeren en functioneren in een multiculturele samenleving.
Culturele verschillen tussen leerlingen zijn op vele manieren herkenbaar. Het gaat bijvoorbeeld om kijk op de wereld, gewoonten, belangstelling, levenservaring,
leefstijl, materiële mogelijkheden, betrokkenheid bij de Nederlandse samenleving, vertrouwen in schoolse kennis en toekomstverwachtingen, manieren van conflicten oplossen. Culturele verschillen kunnen onder meer samenhangen met gender, levensbeschouwing, afkomst, woonplaats en sociaal-economisch milieu. Kinderen brengen met hun levensverhalen, gedrag en eerder verworven kennis sociaal en
cultureel kapitaal mee de school in.
Ik heb tot nu toe elke stage in multiculturele/zwarte klassen gestaan. Ondertussen weet ik wel welke verschillen er in de klas daardoor komen. Ik heb hieronder een tabel gemaakt van deze verschillen en hoe ik daar mee om (kan) ga(an) als leerkracht.
Welke verschillen worden er in de klas waargenomen? |
Hoe kan ik ermee omgaan? |
‘Taalachterstand’ leidt tot mindere prestaties; terwijl het bij veel leerlingen niet schort aan motivatie en capaciteiten.
|
- taalbeleid formuleren en uitvoeren; - taalgebruik aanpassen;
- steunlessen aanbieden; - eis om Nederlands te spreken op school. |
Verslechterend gedrag binnen en buiten het klaslokaal |
- duidelijke structuur in de les; - begin van de les en klassikale momenten strak regisseren; - vaker en uitgebreider uitleggen wat
de regels zijn en waar de grens ligt; |
Andere feestdagen, andere rituelen. |
op school aandacht besteden aan feestdagen en rituelen van alle culturen (die vertegenwoordigd zijn op school). |
Als leerkracht is het moeilijker om contact te krijgen met allochtone dan met autochtone ouders (wegens taalproblemen). |
gebruik maken van tolk of tussenpersoon; 'schakelpersoon' tussen thuis en school; |
Ouders hebben gebrek aan informatie ten aanzien van de school en het geboden onderwijs. |
- ouders op school laten komen; werk van leerling en/of portfolio laten zien en bespreken; - informatie in de eigen taal verzorgen; |
Ouders hebben andere opvoedingsstijl dan de docent, waardoor leerlingen de stijl op school ervaren als 'ruimte biedend'. |
- elke leerling dient dezelfde regels te hanteren in de klas - verschil duidelijk maken tussen school en thuis |