Niveau 1
Jaar 3
Dit jaar was het onderwerp ‘bezuinigingen op het Passend Onderwijs’ erg actueel. Mijn stageschool was hier ook erg actief mee bezig, vandaar dat ik een recent artikel heb bijgevoegd met mijn mening hierover:
‘Passend onderwijs langer bezuinigingsvrij’
Jaar 1
Ik heb voor de leerpraktijk lessen een maatschappelijke discussie gevolgd wat zich afspeelt in de buurt van mijn stageschool. Ik irriteerde me altijd heel erg aan alle dingen die rond de Noord-/Zuidlijn gebeuren, omdat het veel opgebroken wegen betekent en veel herrie. Ik kon me heel goed voorstellen dat de leerlingen van mijn stageschool er ook last van hadden. Ik heb dus voor leerpraktijk de maatschappelijke discussie gevolgd door de discussies rond de Noord-/Zuidlijn te bekijken. Voor mijn buurtboek heb ik de Noord-/Zuidlijn als les gebruikt. Dit dan wel een positieve manier, zodat de kinderen de voordelen kunnen zien van de Noord-/Zuidlijn. Daarnaast heb ik nog een muurkrant gemaakt over veilig internetgebruik. Ik weet dat er veel kinderen op het internet zitten, op school is er gelukkig wel een beveiligd systeem en mogen de kinderen maar op een aantal sites zitten. Thuis kan je dit echter niet voorkomen, dus het is belangrijk dat ouders en leraren weten wat er op het internet wel en niet mag gebeuren.
Het is belangrijk om te weten wat voor maatschappelijke discussies er zijn in de buurt van je stageschool. Bij mijn nieuwe stageschool zal ik ook op het internet surfen om te kijken wat er zich in die buurt afspeelt, zodat je daar misschien rekening mee kan houden in de klas. Ook zou je een maatschappelijke discussie kunnen houden in de les met de kinderen zelf, zodat ze tegen elkaar kunnen discussiëren over voor- en nadelen van bepaalde maatschappelijke issues.
Bewijs: De Muurkrant.doc (30,5 kB), Aardrijkskunde les.docx (80,6 kB)