3a maatschappelijke en culturele betrokkenheid
Toont maatschappelijke betrokkenheid en is in staat maatschappelijke ontwikkelingen en
standpunten te verwoorden en deze met leerlingen te bespreken.
Houdt rekening met sociaal culturele verschillen:
- Zich bewust te zijn van oorzaken en gevolgen van rolpatronen
- Zich te realiseren dat rolpatronen verbonden aan sekse een optimale ontplooiing
van kinderen kunnen belemmeren
- Het onderwijs een intercultureel karakter te geven, o.a. door bij de keuze van
leerinhouden, middelen en werkvormen ook gebruik te maken van materiaal dat
de leefwereld van andere culturen en sociale groepen representeert.
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
Volgt globaal de maatschappelijke en culturele ontwikkelingen |
Heeft kennis van processen van identiteitsvorming, zingeving en waardenontwikkeling bij het jonge en oudere kind én van de culturele bepaaldheid daarvan |
Weet welke consequenties hieraan verbonden moeten worden voor het eigen handelen
|
Is in staat maatschappelijke en culturele ontwikkelingen met leerlingen te bespreken en te bediscussiëren |
Is in staat leerlingen kritisch te leren kijken naar hun eigen standpunten |