Niveau 3
Semester 3.1
Toen ik begon aan mijn stage in groep 5, werd ik al gewaarschuwd dat het een vrij lastige klas was. Ik liet het gewoon op mij af komen, maar al snel merkte ik dat je wel heel streng moest zijn. Er zaten kinderen in die klas die bijvoorbeeld veel scholden, die met elkaar gingen vechten, die alleen maar op elkaar reageerden etc. Door de theorie te gebruiken die ik al had opgezocht heb ik verschillende acties ondernomen.(https://www.gedragsproblemenindeklas.nl/)
Ik heb elke dag die ik er was heel consequent gehandeld, want dat hadden deze kinderen nodig. Af en toe heb ik kinderen de klas uitgestuurd, omdat ze dan zo zaten te klieren. Ook heb ik gewerkt met een beloningssysteem, zodat ze nog een doel hadden om wel te luisteren. Elke dag kon een leerling/groepje een ‘pluimenpot’ winnen.
Daarnaast heb ik lessen uit de methodes Leefstijl en Kleur gegeven. Dan behandelde ik thema’s als pesten, emoties tonen etc. Aan de hand daarvan hadden we ook een lijst met klassenregels bedacht. Als ze even leken deze regels te vergeten, kon je ze daarop wijzen. Bij zo’n groep helpt dat dan wel.
Achteraf gezien zei mijn stagementor dat als ze had geweten dat de klas zo was, ze het een stagiaire niet had aan willen doen, maar dat ik me er heel goed doorheen geslagen heb. Ik moet toegeven dat ik hier ook waarschijnlijk wel het meest van heb geleerd. Ik wist een goede band met de leerlingen te krijgen, door conflicten snel en duidelijk op te lossen met de gehele klas.
Bewijs: Beoordelingsformulier3.1.doc (206 kB)
Conflictregels groep 5
1) Andere godsdiensten waarderen en respecteren
2) Niemand mag buitengesloten worden
3) We pesten niet
4) Niet tegen elkaar schreeuwen
5) Niet vals beschuldigen