Niveau 5

Het is belangrijk om kinderen onderwijs op maat te geven. Ieder kind ontwikkelt zich in zijn of haar eigen tempo en dient op zijn of haar niveau te leren. Binnen de klas hou ik daar rekening mee door op verschillende niveaus les te geven. Bijvoorbeeld bij het rekenen, maak ik drie groepen gebaseerd op hoe de leerlingen scoren en hoe snel zij iets begrijpen in de les. Voor alle groepen kan ik verlengde instructie geven. Ook heb ik vaak met individuele leerlingen gewerkt. 

Om een voorbeeld te noemen waarbij ik heb gekeken naar de individuele mogelijkheden van een leerling, heb ik twee leerlingen begeleid, met een reken- en taalachterstand. Ik heb voor hen een handelingsplan opgesteld en samengewerkt om hun niveau omhoog te krijgen. Dit heeft absoluut resultaat gehad. Mijn bevindingen zijn terug te vinden in de twee onderzoeken. 

Een ander voorbeeld is het leesonderwijs dat ik op maat heb aangeboden aan V. Door middel van het RALFI lezen is zij meer gemotiveerd geraakt en is lezen een stimulerende activiteit voor haar geworden. Dit is terug te vinden in het Nederlands zorgverbreding verslag.

Ik citeer uit mijn LiO-1 beoordeling: "Al snel wist je inhoudelijk aan te sluiten bij het niveau en de ontwikkeling van de kinderen. De wijze waarop je snel bent omgeschakeld van het lesgeven aan bovenbouw kinderen naar het lesgeven aan kinderen uit groep 4 vinden we opvallend positief. In de instructie heb je, op basis van de video interactie, gelaagdheid aangebracht. De snelle kinderen mogen alvast starten met werken." (Hester Edzes & Lide van Bemmel). 

In mijn visie kunt u ook teruglezen waarom ik continu bezig ben met onderwijs aanpassen aan alle individuele leerlingen.

"In het onderwijs komen allerlei soorten kinderen bij elkaar; kinderen uit verschillende sociale omgevingen, gezinssamenstellingen, met verschillende achtergronden en opvoedingen. Als leraar heb ik de taak een goede leeromgeving te creëren voor al deze kinderen bij elkaar. Door het passend onderwijs heb ik ook te maken met veel leerlingen met specifieke problematiek. Ik wil zoveel mogelijk regulier onderwijs aan alle leerlingen bieden, zodat zoveel mogelijk leerlingen op het voor hun hoogst haalbare niveau werken en leren. De individuele leerlingen die extra aandacht nodig hebben vind ik eigenlijk het meest interessant. Hoe kun je die leerlingen bij de rest van de groep trekken? Kunnen zij door extra aandacht toch meekomen met de reguliere leerstof? Welke hulpmiddelen zet ik daar dan voor in? Dat maakt het onderwijs heel boeiend en altijd weer anders."

 

Bewijs: Beeldcoaching, LiO-1, Visie op onderwijs BP3Onderzoek rekenachterstandOnderzoek achterstaand taalontwikkelingNederlands zorgverbreding