Niveau 2
Voor pedagogiek heb ik bij de eerste opdracht in het eerste deel van de afrondingsopdracht door middel van een observatie-instrument het groepsklimaat bestudeerd bij mij in de stageklas. Ik heb gewerkt aan mijn klassenmanagement doordat ik me hierin heb verdiept in mijn eigen stageklas. Ik heb ook bestudeerd hoe de visie van mijn stageschool is als we kijken naar klassenmanagement.
Bewijs: Pedagogiek afrondingsopdracht
In de beoordeling van een stagebezoek vond mijn stagebegeleidster, Hester Edzes, dat mijn voorbereidingen altijd goed in orde zijn en dat ik goed over bepaalde dingen na denk. Zo bespreek ik van tevoren met de kinderen wat ik van hen verwacht qua gedrag. We bespreken samen de regels en afspraken in de klas, zodat als er iets gebeurd ik ze er op kan wijzen wat we hadden afgesproken. Ik merk dat dit heel goed werkt, vooral bij de leerlingen van groep 3 zijn deze afspraken nodig. Ook heb ik laten zien dat ik differentiatie toe kan passen in mijn lessen. Tijdens een stagebezoek heb ik een les Veilig Leren Lezen gegeven en in mijn lesvoorbereiding heb ik ook geschreven dat ik op 3 niveaus differentieer: ik heb een ZON-groepje die een boekje werken op een iets hoger niveau, die geef ik eerst hun instructie, vervolgens krijgt de rest van de klas instructie, tijdens het zelfstandig werken geef ik nog 3 leerlingen een verlengde instructie.
Mijn stagementor schreef het volgende in een feedbackverslag na mijn stageweek:
“De structuur probeer je d.m.v. het klassenmanagement al heel goed aan te brengen. Je hebt al geprobeerd met instructiegroepen te werken. De ene keer ging het beter dan de andere keer.”
Cassandra Jaakke