Niveau 1
Jaar 1
Mijn stagementor heeft in mijn stagebeoordeling gezegd over het begeleiden, het geven van pedagogische en didactische hulp bij zelfwerkzaamheid of bij groepswerk, dat ik goed contact heb met de kinderen, dat ik initiatief neem om kinderen te ondersteunen en te helpen. Ik geef ook duidelijk mijn grenzen aan en dat maakt dat de kinderen weten waar ze aan toe zijn. Ik doe dit volgens haar op een natuurlijke manier. In het begin was ik wat afstandelijk en naarmate ik me wat veiliger en vertrouwder in de groep voelde ben ik losser geworden. Ik ben altijd bereid geweest om de kinderen te helpen waar nodig. Ik vind het belangrijk dat ik daar voor open sta en dat ze ook mij om hulp vragen.
Tijdens het geven van lessen heb ik wel bedacht wat de regels en afspraken zijn, maar ik heb ze niet in mijn lesvoorbereiding beschreven. Dit zou ik bij lessen waarvan ik denk dat het misschien wat drukker zou kunnen zijn wel beter aangeven op m’n lesvoorbereiding, voor de leerlingen maar ook voor mezelf. Dit ga ik meenemen naar volgend jaar. Ik heb nog niet het gevoel dat ik helemaal alleen voor de klas zou kunnen staan. Ik wil sowieso volgend jaar meer lessen op een dag gaan geven, zodat ik langer op een dag bezig ben met het voor de klas staan.
Het begeleiden, het geven van pedagogische en didactische hulp bij zelfwerkzaamheid of bij groepswerk:
Je hebt goed contact met de kinderen, je neemt initiatief om kinderen te ondersteunen en te helpen. Je geeft duidelijk je grenzen aan en dat maakt dat de kinderen weten waar ze aan toe zijn. Dit doe je op een natuurlijke manier. In het begin was je wat afstandelijk en naarmate dat je je wat veiliger en vertrouwder in de groep voelde ben je losser geworden.
Natascha Lescrauwaet
Jaar 2
Voor pedagogiek heb ik bij de eerste opdracht in het eerste deel van de afrondingsopdracht door middel van een observatie-instrument het groepsklimaat bestudeerd bij mij in de stageklas. Ik heb gewerkt aan mijn klassenmanagement doordat ik me hierin heb verdiept in mijn eigen stageklas. Ik heb ook bestudeerd hoe de visie van mijn stageschool is als we kijken naar klassenmanagement.
Bewijs: Pedagogiek afrondingsopdracht
In de beoordeling van een stagebezoek vond mijn stagebegeleidster, Hester Edzes, dat mijn voorbereidingen altijd goed in orde zijn en dat ik goed over bepaalde dingen na denk. Zo bespreek ik van tevoren met de kinderen wat ik van hen verwacht qua gedrag. We bespreken samen de regels en afspraken in de klas, zodat als er iets gebeurd ik ze er op kan wijzen wat we hadden afgesproken. Ik merk dat dit heel goed werkt, vooral bij de leerlingen van groep 3 zijn deze afspraken nodig. Ook heb ik laten zien dat ik differentiatie toe kan passen in mijn lessen. Tijdens een stagebezoek heb ik een les Veilig Leren Lezen gegeven en in mijn lesvoorbereiding heb ik ook geschreven dat ik op 3 niveaus differentieer: ik heb een ZON-groepje die een boekje werken op een iets hoger niveau, die geef ik eerst hun instructie, vervolgens krijgt de rest van de klas instructie, tijdens het zelfstandig werken geef ik nog 3 leerlingen een verlengde instructie.
Mijn stagementor schreef het volgende in een feedbackverslag na mijn stageweek:
“De structuur probeer je d.m.v. het klassenmanagement al heel goed aan te brengen. Je hebt al geprobeerd met instructiegroepen te werken. De ene keer ging het beter dan de andere keer.”
Cassandra Jaakke