Niveau 3
Omdat ik in jaar 2 al merkte dat er vaak op de soort scholen waar ik les heb gegeven (veel NT2-leerlingen) slecht wordt gescoord op de Cito-rekentoetsen, ben ik me in jaar 3 hier in gaan 'specialiseren'. Ik heb onderzoek gedaan naar waar de leerlingen slecht op scoren. Naar mijn idee had dit veel te maken met de verhaaltjessommen, die kinderen vaak niet begrijpen omdat ze een taalachterstand hebben. Vandaar dat ik samen met een andere student een beroepsopdracht heb gemaakt over het talig rekenen. Hierin heb ik het volgende vastgesteld:
Bij het geven van rekenonderwijs onder NT2 leerlingen zullen wij rekening houden met de taalachterstanden die zij hebben opgebouwd. Dit kan simpelweg dus door de sommen voor te lezen, dus niet perse de som te veranderen. Op dit moment zijn de Cito-toetsen wel nog de norm van (bijna) alle basisscholen, dus wij kunnen er geen kale sommen van maken. Door de som anders aan te bieden kunnen we er wel achter komen wat voor rekeninzicht het kind heeft.
Verder is het voor ons een optie om meer naar de resultaten van methodegebonden toetsen te kijken en die zwaarder laten wegen dan de Cito-rekentoets. Ook zouden we de school advies kunnen geven om een andere rekentoets af te nemen die puur de rekenvaardigheid van de leerlingen meet.