Niveau 2

Ik ben in jaar 2 erg veel bezig geweest met vaststellen van de resultaten van leer- en ontwikkelingsprocessen. Ik heb de kinderen veel getoetst op verschillende vakken en gebieden. Zo heb ik verschillende overzichten gemaakt van de vordering van leerlingen op het gebied van rekenen en lezen bijvoorbeeld. Als resultaten slecht uitvielen, ben ik gaan uitzoeken hoe dit kwam. Dat wil ik uitleggen in het volgende voorbeeld:

Tijdens de CITO heb ik de toets rekenen gegeven aan de kinderen. De uitslag van deze toets viel helaas niet goed uit. Ik ben in gesprek gegaan met mijn stagementor over dit probleem. Ik gaf aan dat ik merkte dat er kinderen waren die de opdrachten niet afkregen binnen de tijd die ze kregen voor een som. Ook het tempo rekenen ging helemaal niet goed. Ik merkte ook dat kinderen hierdoor extra druk voelden. Ik heb de kinderen steeds iets meer tijd gegeven. Samen met mijn stagementor heb ik bepaald dat de kinderen helemaal nog niet hebben geoefend met rekenen en toetsen op deze manier. Daarom waren de resultaten ver beneden niveau. Dit gaf geen reëel beeld van het ontwikkelingsproces op het gebied van rekenen. Daarom hebben we besloten de toets over te doen. De resultaten voor deze toets waren bij veel leerlingen beter dan tijdens de eerste keer.  Waar ik graag verder aan zou willen werken, is om na het toetsen het leer- en ontwikkelproces te beïnvloeden. Als ik na toetsen merk dat er iets niet goed is gegaan, of juist wel, wil ik graag het leer- en ontwikkelingsproces gaan beïnvloeden. Nu wordt dit meestal gedaan door de leerkracht, maar ik zou als stagiaire graag een bijdrage willen leveren. Dit kan gaan om de ontwikkeling van de hele klas, of van een paar kinderen. Omdat ik nu al veel bezig ben geweest met deze competentie, wil ik hier volgend jaar mee verder gaan, maar dan met een stapje erbij.

Maak een gratis website Webnode