Niveau 5
In mijn LiO heb ik een logboek bijgehouden in groep 4, om elke week bewust bij te houden en goed onderwijs voor te bereiden met de benodigdheden van de leerlingen. Ook heb ik een hulpplan en lessenserie bedacht voor om aan te sluiten op de specifieke behoeften van een leerling met een leesachterstand. Verder heb ik leskisten gemaakt voor OMW en de Kunstvakken.
Bewijs: Logboek groep 4, Nederlands zorgverbreding, Leskist KO, OMW3 verslag
Om deze competentie te behalen is het voor mij heel belangrijk geweest om goed na te denken over de lesvoorbereiding. Je moet met alle factoren rekening houden. Ik ben er denk ik heel erg in gegroeid om m'n lesvoorbereidingen zorgvuldig te maken en ook zo uit te voeren als ik zou willen. Toch zijn er altijd wel kleine tegenslagen waardoor de les niet precies verloopt zoals gepland. Er komen vaak momenten in een les voor waarbij je of de leerlingen of de les moet bijsturen. M'n stagebegeleidster was hier ook zeer tevreden over, zij vond mij enorm gegroeid. Ik sta nu zelfverzekerder voor de klas; ik kan mijn instructie aanpassen wanneer blijkt dat leerlingen de lesstof niet bij kunnen houden of juist te gemakkelijk vinden; ik kan wanneer ik zie dat de opdracht verkeerd is begrepen tijdig ingrijpen en ik kan inspelen op onverwachte situaties.
Voorbeelden hiervan zijn:
- De leerlingen blijken het afmeten van een maatbeker lastiger te vinden dan ik dacht. Daarom besluit ik nog een voorbeeld met de klas samen te doen, omdat zij anders niet zelfstandig aan deze som kunnen beginnen.
- Een paar van de leerlingen in het instructiegroepje schijnen de som te begrijpen, dan betrek ik hen niet meer bij de instructie maar laat ik ze de som zelf proberen te maken of ik laat ze de som uitleggen aan elkaar. Zo leren ze van elkaar, want het is gebleken dat wanneer je een som kunt uitleggen aan een ander je de theorie het best begrepen hebt.
- Als ik merk dat er te weinig tijd is voor alle opgaven van de les, vertel ik de kinderen om de belangrijkste opgaven te maken in plaats van de sommen die zij al heel vaak hebben gemaakt. De nieuwe theorie begrijpen heeft dan de prioriteit. Ook al hebben de leerlingen dan niet alles gedaan zoals voor de les gepland stond, zij hebben dan wel de nieuwe theorie geoefend, die vaak binnen een paar dagen opnieuw behandeld wordt.
Filmpje: www.youtube.com/watch?v=WZPuWyq3jUg
Lesvoorbereidingsformulier 20-03-2012.doc (191,5 kB)
Lesvoorbereidingsformulier 22-05-2012.doc (192 kB)