Niveau 4

Doordat ik in jaar 1 en 2 op OGO-scholen stage heb gelopen, heb ik heel veel lessen zonder methodes gegeven. Dit betekent dat je de lessen zelf moet bedenken en ontwerpen. Ik heb vooral gemerkt hoeveel werk dat is, en daarnaast vind ik het lastig om toch alle doelen te bereiken aan het einde van het jaar als je je niet aan richtlijnen van methodes kunt houden. Vandaar dat ik heel graag op een reguliere basisschool les wilde geven. In jaar 3 ben ik op de Elisabeth-Paulusschool terecht gekomen. Ik vind het werken uit methodes veel prettiger, omdat je dan zeker weet dat je alles behandelt, dat er een goede lijn in zit en alle stappen van een les zijn vaak al voor je uitgewerkt. Daarin kun je als leerkracht natuurlijk nog aanvullingen doen of dingen net even anders doen op jouw manier. Ik heb ook gemerkt dat je het niet altijd eens bent met hoe de methode zegt dat je een les moet geven, dus dan pas je het wel aan naar hoe jij dat prettig vindt.

In het eerste semester ben ik begonnen met cooperatieve werkvormen, om me nog meer te ontwikkelen in het directe instructiemodel.

Lesvoorbereidingsformulier 01-11-2011.doc (189,5 kB)

Feedbackverslag 01-11-2011.doc (31,5 kB)
Lesvoorbereidingsformulier 29-11-2011.doc (186 kB)

 

Op deze twee lessen, die beiden zijn gefilmd en beoordeeld, zijn voor mij een bewijs dat ik een les goed kan voorbereiden en volgens plan kan laten verlopen.

Lesvoorbereidingsformulier 20-03-2012.doc (191,5 kB)
Lesvoorbereidingsformulier 22-05-2012.doc (192 kB)

Filmpje: www.youtube.com/watch?v=WZPuWyq3jUg

 

Maak een gratis website Webnode