Niveau 2
Voor de afrondingsopdracht pedagogiek hebben we een lesvoorbereiding moeten maken volgens het ‘activerende directe instructiemodel’. In de lessen pedagogiek hebben we uitgelegd gekregen hoe dit model eruit ziet en waarom dit model zo effectief is in de klas. Ik heb ook een leertaak gemaakt over het directe instructiemodel. Daarvoor heb ik deelgenomen aan een werkgroep op mijn stageschool die zich daarin heeft verdiept. Ik ben aanwezig geweest bij de vergaderingen en ben geobserveerd door iemand van het FENOM die specifiek let op de toepassing van het directe instructiemodel. Uiteindelijk hebben we als groep een presentatie gemaakt en gegeven aan de andere leerkrachten zodat wij onze bevindingen met hen konden delen.
Bewijs: Les muziekgeschiedenis.doc (189,5 kB)
Leertaak ADI.doc (1,3 MB)
Portfolio Tamsin.ppt (938 kB)
Presentatie directe instructie.ppt (1,2 MB)
Mijn stagebegeleidster is tot nu toe heel tevreden over mijn lesvoorbereidingen. Ze vindt dat ik heel uitgebreid vertel wat mijn les inhoudt. Ik hou rekening met verschillende factoren, zoals de leerlingen die vaak storen in de les. Ik merk dat als ik de tijd neem (omdat het moet) ik hier ook goed over nadenk en dan op papier kan zetten. Echter, als ik een gemiddelde stagedag heb, zet ik het wat korter op papier wat mijn planning is. Ik weet al hoe de meeste lessen in z’n werk gaan, ik weet bij welke leerlingen op wat voor manier kan differentiëren, dus dat helpt wel. M’n stagebegeleidster was zeer tevreden over dat ik al op zo’n manier differentiatie toe kon passen in mijn lesvoorbereidingen.
In de stageweek heb ik vooral veel geleerd over hoe zo’n week eruit ziet voor de leerlingen. Mijn stagementor schreef het volgende:
“Je toont initiatief door het dag planbord klaar te zetten.” (Cassandra Jaakke)