6b coaching en interactie

Beheerst strategieën die van invloed zijn op een optimale interactie met collegaleerkrachten,

ouders en overige betrokkenen bij het onderwijs (derden).

- Heeft inzicht in de gedeelde pedagogische verantwoordelijkheid tussen de

leerkracht en de ouders/verzorgers van zijn leerlingen

- Communiceert met de ouders/verzorgers over de vorderingen en het welbevinden

van hun kind

- Reageert adequaat op vragen en opmerkingen van de ouders/verzorgers

- Integreert informatie van ouders/verzorgers, signalen en verhalen van kinderen in

zijn benadering van het kind

- Is in staat concrete hulpvragen te stellen aan collega-leerkrachten, kan collegaleerkrachten

adviseren en hanteert hierbij intervisietechnieken

- Geeft zich rekenschap van de betekenis van zijn rol in de relatie naar de

ouders/verzorgers en derden.

 

1

2

3

4

5

Is zich bewust van

zijn rol in

gesprekken met

ouders, collegaleerkrachten

en

derden

Heeft een visie op

de betekenis van

informatieuitwisseling

met

ouders, collegaleerkrachten

en

derden

Beheerst technieken

(intervisie, collegiale

consultatie, “slecht

nieuws”gesprekken)

om de interactie met

anderen te

bevorderen

 

 

Past strategieën

toe die de

communicatie met

ouders, collegaleerkrachten

en

derden bevorderen

Is in verschillende

situaties de

professionele

communicator