6b coaching en interactie
Beheerst strategieën die van invloed zijn op een optimale interactie met collegaleerkrachten,
ouders en overige betrokkenen bij het onderwijs (derden).
- Heeft inzicht in de gedeelde pedagogische verantwoordelijkheid tussen de
leerkracht en de ouders/verzorgers van zijn leerlingen
- Communiceert met de ouders/verzorgers over de vorderingen en het welbevinden
van hun kind
- Reageert adequaat op vragen en opmerkingen van de ouders/verzorgers
- Integreert informatie van ouders/verzorgers, signalen en verhalen van kinderen in
zijn benadering van het kind
- Is in staat concrete hulpvragen te stellen aan collega-leerkrachten, kan collegaleerkrachten
adviseren en hanteert hierbij intervisietechnieken
- Geeft zich rekenschap van de betekenis van zijn rol in de relatie naar de
ouders/verzorgers en derden.
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
Is zich bewust van zijn rol in gesprekken met ouders, collegaleerkrachten en derden |
Heeft een visie op de betekenis van informatieuitwisseling met ouders, collegaleerkrachten en derden |
Beheerst technieken (intervisie, collegiale consultatie, “slecht nieuws”gesprekken) om de interactie met anderen te bevorderen
|
Past strategieën toe die de communicatie met ouders, collegaleerkrachten en derden bevorderen |
Is in verschillende situaties de professionele communicator |