Niveau 3

Er werd in het derde jaar van ons verwacht dat we een onderzoek zouden doen, waarbij we gebruik zouden maken van diverse data. Uiteindelijk zouden we een product moeten ontwerpen dat bijdraagt aan het onderzoek. Ik heb gekozen om samen met Isabel Huls onderzoek te doen naar talig rekenen. Ik heb gemerkt dat er heel veel 'allochtone' kinderen op de basisscholen zitten waar ik stage heb gelopen en dat die vaak moeite hebben met taal. Zij scoren slecht op taalgebied; met lezen, spelling, woordenschat etc. Toch zie je ook vaak dat ze niet goed zijn in rekenen, en de oorzaak ligt volgens mij bij de verhaaltjessommen waar zij slecht op scoren. Wij heb dus onderzocht of dit een verband had met elkaar en of er een eventuele oplossing voor is.

Tijdens het onderzoek hebben wij op 3 verschillende manieren de Cito-rekentoets afgenomen; de manier zoals het hoort bij de Cito (opdrachten en antwoordvellen, zelf uitvoeren), als voorleestoets waarbij ik als leerkracht de sommen heb voorgelezen en de kinderen het antwoord invulden, en als alleen maar kale sommen (dus de verhaaltjes weggelaten). Door de verschillende manier van het aanbieden van de Cito-rekentoets heb ik mijn communicatieve vaardigheden verbeterd. Ik weet dezelfde stof op diverse wijzen aan te bieden aan leerlingen.

 

Tijdens het onderzoek werd er ook van ons verwacht te presenteren. Studenten beoordeelden onze presentatie. Dit hebben we in een Prezi gedaan, iets wat voor mij helemaal nieuw was. Ik vond het een leuke manier, omdat het weer iets anders is dan een 'gewone' PowerPoint-presentatie. We hebben ervoor gezorgd dat we de andere studenten erbij betrokken, door hen zelf na te laten denken over hoe het moet zijn voor een kind om een som uit te rekenen waarvan ze de context niet begrijpen. We hebben ons standpunt neergezet, en sommige studenten ook wel kunnen overtuigen dat wij een punt hadden. Het blijft natuurlijk een lastige kwestie, omdat verhaaltjessommen nou eenmaal onderdeel zijn van de Cito-rekentoets en kinderen ook uit een context een som moeten kunnen halen. Eigenlijk begint het met het goed aanleren van taal. Ik denk dat ik door middel van dit onderzoek heb gewerkt aan mijn communicatieve vaardigheden door de stof op verschillende manieren aan te bieden, door een presentatie te geven waarbij de aanwezigen betrokken raken in mijn onderwerp en door enthousiast te zijn en te willen overtuigen met mijn discussiepunt.

Beroepsopdracht.doc (156,1 kB)