Niveau 3

In jaar 2 heb ik al aan veel opdrachten samengewerkt. Op de pabo werkte ik tijdens het tweede jaar vooral samen met Anouk Hetjes, omdat zij ook mijn kritisch maatje was. We hielpen elkaar door kritisch te kijken naar elkaars werken en tips te geven. Het kwam goed uit dat we op dezelfde stageschool zaten, zodat we ook samen elke week even afspraken wat voor lessen we konden voorbereiden voor de volgende week. Ook hebben we samen aan onze leertaak gewerkt die we op onze stageschool uitvoerden en hebben gepresenteerd in onze klas op de pabo. Ik heb gemerkt dat we allebei dezelfde manier van werken hebben, dat is heel erg prettig. Ook wisten we elkaar goed aan te vullen. Zo wees zij mij er vaak op om goed de competenties te benoemen, wat ik altijd wel lastig vind. Voor de schoolgebonden leertaak hebben we ook samengewerkt met andere collega’s van Het Bovenland. In de vergaderingen hebben we ook onze inbreng gehad en de collega’s hebben ideeën van ons later uitgevoerd in de klas. Ze waren heel erg open naar ons toe, dat was heel erg fijn. Omdat ik in mijn stageklas ook een stagiaire klassen-assistent had rondlopen stonden we op de dinsdag met 3 leerkrachten in de klas. Dit is niet ideaal, maar betekent wel dat er goede afspraken gemaakt moeten worden onderling. Wie doet wat? Voordat de dag begon namen we door wie wat wilde doen die dag, zodat ieder daar de ruimte daarvoor kreeg. Het is heel belangrijk te zeggen wat je wilt, anders krijg je frustraties. Dit is gelukkig niet gebeurd, iedereen was heel erg open. Ook hadden we vaak overleg met de andere groep 7/8, omdat de leerlingen van groep 7 met elkaar les kregen voor rekenen/taal etc.

Bewijs: Schoolgebonden leertaak semester 2.1.doc (506,5 kB)

 

Op de St. Catharinaschool ben ik meer bouwvergaderingen bij gaan wonen. Zo zie ik ook wat leerkrachten na school nog allemaal bespreken en leren. Ook neem ik deel aan een werkgroep over het directe instructiemodel. Iemand van het FENOM ziet mij als gelijke van de andere leerkrachten, door ook bij mij te komen kijken in de klas. Samen met mijn stagementor spreken we af wanneer ons het het beste uitkomt en zij vindt het ook goed dat ik beoordeeld wordt. Ook ben ik aanwezig geweest bij de schoolvoetbal, omdat mijn stagementor er de eerste ronde niet bij kon zijn, alleen de tweede ronde. Ik was er dus de eerste ronde bij, en zij loste mij daarna af. Zo merk ik dat wij goede afspraken kunnen maken en taken kunnen verdelen. Ook is zij heel erg open, in dat ik alle lessen mag geven die ik wil op dinsdag, ook al had zij een andere planning. Dinsdag is ‘mijn dag’ en daar geeft zij mij alle ruimte voor, wat voor mij heel erg prettig is.

Leertaak ADI.doc (1,3 MB)

 

In jaar 3 hadden beide klassen, groep 5 en 6, twee leerkrachten in de week. Er moet dus goed afgestemd worden waar je bent gebleven met alle vakken. Ook afspraken die je met kinderen hebt gemaakt, worden in een schriftje bijgehouden, zodat er geen verwarring ontstaat. Als ik m'n LIO ga lopen, is het net zo belangrijk om alles bij te houden wat er in de klas gebeurt, welke afspraken gemaakt zijn, bij welke dag je bent gebleven van elk vak etc. Dan verloopt een samenwerking goed. Ook moet je regelmatig bij elkaar komen en erover praten, hoe de ander dingen ervaart en hoe je dingen kunt oplossen, zodat je wel op een lijn zit.

Maak een gratis website Webnode