Niveau 5
In mijn beoordeling voor LiO-1 kwam naar voren dat ik moest gaan werken aan een aantal aandachtspunten om mij verder te ontwikkelen:
- Overwicht: wees alert dat je het overwicht houdt. Overleg met je duo-collega over de groepsdynamiek en je overwicht. We hebben afgesproken dat je duo-collega op basis van klassenbezoek dit proces samen met jou bewaakt enb egeleidt. De directeur zal flitsbezoeken afleggen.
- Initiatief (in contact met collega): toon persoonlijk leiderschap en neem initiatief in de samenwerking met je duo-collega, team en directeur.
- Reflectie: ontwerp een systeem waarbij je systematisch reflecteert.
Gedurende de periode van mijn LiO-2 heb ik aan deze punten gewerkt ("Heeft actief en gericht gewerkt aan de leerdoelen voortvloeiend uit LiO-1", aldus H. Edzes & L. van Bemmel). Ik heb veel overleg gehad met mijn stagementor over hoe ik met de groep om kon gaan, en ook juist met individuele leerlingen. Ik vond het heel belangrijk dat ik na mijn slechtere ervaringen in groep 7, in groep 4 duidelijk grip te hebben op de groep en te laten zien dat ik de leerkracht was en dus bepaalde wat er gebeurde. Dit deed ik door heel streng te zijn en consequent onze klassenregels toe te passen. Ik maakte afspraken met mijn stagementor zodat wij hetzelfde zouden handelen.
Binnen het schoolteam ben ik actiever en meer betrokken geworden door meer met iedereen te communiceren, maar ook door hulp aan te bieden en te vragen. Ik sta open voor kritiek, ik kan omgaan met kritiek en ik vind het een uitdaging om mijn professioneel handelen te versterken.
Ten slotte heb ik ook een systeem bedacht waarin ik mijn doelstellingen en activiteiten van de week bij hield (zie logboek groep 4).
Bewijs: LiO-1, LiO-2, Logboek groep 4
Zie ook coaching en interactie: Niveau 5