Niveau 5
Voor niveau 5 moet ik bewijzen dat ik een cyclisch leerproces hanteer. Hiervoor wil ik verwijzen naar mijn zelfevaluatie en een aantal competentiebeschrijvingen. In mijn zelfevaluatie is bijvoorbeeld terug te vinden dat ik een instructietafel heb ingevoerd in de klas tijdens rekenen en taal. Dit heb ik gedaan, omdat ik merkte dat na klassikale uitleg een aantal kinderen niet zelfstandig verder konden werken. Na invoering van deze manier van instructie geven konden wel alle leerlingen verder. Mijn stagebegeleidster Hester Edzes was zeer tevreden met deze bijdrage. Voor mijzelf was het ook een positieve ervaring om te zien hoe een dergelijke aanpassing effect heeft op de leerlingen.
In een aantal competenties is ook terug te vinden dat ik een cyclisch leerproces hanteer. Ik wil 2 competenties hiervoor uitlichten: competentie 2c normen en waarden en competentie 3c ICT.
In de competentie van normen en waarden heb ik beschreven hoe ik omga met een conflict in de klas. Ten eerste wordt een conflict eerst besproken met de leerlingen. Ik vind het belangrijk dit zo snel mogelijk te bespreken, want een veilig leerklimaat is een vereiste om te kunnen leren. Om dergelijke conflicten te voorkomen vind ik dat er op meerdere momenten stil gestaan wordt bij het belang van goede relaties. Daarom heb ik een aansluitende les gegeven over pesten. Tot slot heb ik een afrondende activiteit opgezet waarmee ik op een later moment terug kon koppelen naar het behandelde conflict. Ik heb geleerd dat door op verschillende manieren terug op dit onderwerp te komen, dit een positieve uitwerking heeft op de sfeer in de klas.
Om mijn ICT vaardigheden te bewijzen heb ik eerst de theorie over ICT in het onderwijs bestudeerd. Ik kwam tot de conclusie dat ICT op verschillende manieren ingezet kan worden en dat er veel positieve reacties op ICT in het onderwijs zijn. Om dit zelf te gaan hanteren ben ik ICT gaan inzetten in mijn lessen: ik heb kinderen informatie op laten zoeken en dat moest in een verslag verwerkt worden; tijdens de weektaak laat ik kinderen met rekenen en taal een hun eigen programma volgen (vanuit de methode); voor geschiedenis en aardrijkskunde heb ik het ondersteunend ICT-materiaal ingezet dat bij de methodelessen aansluit. Door vaker hiermee les te geven heb ik ervaren welke opties ik nuttig vind om te gebruiken en welke opties de leerlingen enthousiasmeren.
Tot slot wil ik nog een voorbeeld geven van het cyclisch leerproces in mijn rekenlessen. In de rekenles van 20 maart werd ik voor de eerste keer beoordeeld in groep 6. Op veel punten heb ik mijn groei laten zien, maar op nog een aantal gebieden kon ik mij verder ontwikkelen. Dit wilde ik aantonen tijdens de volgende beoordelingsles die ook is gefilmd. In de lesvoorbereiding van 22 mei is te zien dat ik de leerpunten heb meegenomen en de nieuw gestelde doelen heb behaald. Vervolgens formuleer ik nieuwe doelen voor mezelf waar ik in de volgende periode aan wil werken. Deze punten zijn ook terug te vinden in mijn zelfevaluatie.
Lesvoorbereidingsformulier 20-03-2012
Lesvoorbereidingsformulier 22-05-2012