Niveau 4
Om aan deze competentie te voldoen moet ik mijzelf ontwikkelen aan de hand van een cyclisch leerproces. Op de Pabo werd mij aangeraden om te reflecteren aan de hand van het stappenplan van Korthagen. Die ziet er als volgt uit:
Ik denk dat ik nu beter kan reflecteren op mezelf. Met mijn stagebegeleidster, Hester Edzes, bespreken we gelijk de lessen die ik gegeven heb en zij vraagt vooral aan mij wat ik geleerd heb, wat er goed ging, wat er beter kon enzovoort. Hierdoor moet ik zelf nadenken over die verschillende punten en als ik er goed over na denk weet ik dit ook goed te formuleren en samen met haar op papier te schrijven. In mijn stagebeoordeling is dit ook terug te vinden:
“Feedback die je krijgt pas je toe in vervolgactiviteiten. Je laat zien zelf te kunnen reflecteren op activiteiten en reflectiepunten toe te passen. Daardoor werd de afgelopen periode je ontwikkeling zichtbaar.
Bijvoorbeeld in het betrekken van kinderen bij de activiteit. Je liet zien door vragen aan ze te stellen, ze actiever te kunnen betrekken bij de activiteit. Mooi om te zien dat kinderen daardoor betrokken en actief waren!”
Hester Edzes, stagebegeleidster
In mijn zelfevaluatie is terug te lezen dat ik aan de hand van Korthagen kan reflecteren, een sterkte-/zwakteanalyse kan maken en dat ik volgens het START-model nieuwe leerdoelen op kan stellen voor mijn persoonlijk ontwikkelingsplan.
Bewijs: Zelfevaluatie 3.2.doc (90,5 kB)