Niveau 1
Tijdens de coaching lessen zijn we voornamelijk bezig geweest met het leren reflecteren. Je moet jezelf echt een spiegel voorzetten. Ook moet je kunnen omgaan met feedback.
Aan het begin van het 2e semester heb ik met het gesprek met m’n stagementor gelijk gezegd dat ik graag feedback van haar krijg. Ik heb gezegd dat ik het niet erg vind of het positief of negatief is, omdat ik daar alleen maar van leer, dus dat ze best kritisch mocht zijn. We hebben na elke les die ik heb gegeven kort besproken wat ze ervan vond. Af en toen was dit negatief, maar daar kon ik dan rekening mee houden in de volgende lessen. Op mijn volgende stage zal ik dit net zo doen.
Ik heb in mijn lesvoorbereidingen vaak gereflecteerd op wat ik heb gedaan, naar wat er wel goed ging en naar wat er beter kon. Daarnaast heb ik gekeken naar of ik m’n lesvoorbereiding goed heb opgesteld (voorbeeld RALFI lezen). Ook moet ik juist bij coaching en leerpraktijk heel veel reflecteren, op wat ik heb gemaakt en geleerd en ook door middel van elke competentie beschrijven reflecteer ik op mijn ontwikkelingen. Daarnaast kan ik mijn eigen sterkte-/zwakteanalyse maken en een persoonlijk ontwikkelingsplan opstellen voor de volgende periode.
Ook hebben we op de pabo het reflecteren behandeld. We hebben tegen elkaar moeten zeggen wat onze sterke en zwakke kanten zijn. Ook moesten we de competenties behandelen en zeggen waarom je daar wel of niet redelijk in was gegroeid.
Het is belangrijk om te reflecteren, zodat je je als leerkracht altijd kan blijven verbeteren. Dit moet door kritisch naar jezelf te kijken, of dat anderen jouw kritisch bekijken. Dit moet ik ook altijd blijven doen.